Index

Wateringse Veld College

Hoofdstuk 5 Praktische informatie

Om het onderwijs goed te volgen en te geven, hebben we afspraken opgesteld. Afspraken over hoe we ons gedragen in de school (schoolregels), lestijden, privacy, meepraten, maatregelen die getroffen worden als iets fout gaat, etc.

Kijk op onze website om alle regels en afspraken die voor schooljaar 23/24 gelden terug te vinden. Rechten en plichten van leerlingen zijn vastgelegd in het leerlingenstatuut. Dit leerlingenstatuut staat op de website van het Wateringse Veld College.

Een aantal belangrijke punten is ook hieronder opgenomen.

5.1 De schoolregels

Op school gelden voor iedereen de volgende regels.

  • Wij houden rekening met elkaar om prettig te kunnen werken op school.
  • Wij zorgen er samen voor dat iedereen zich veilig voelt op school.
  • Bij zorgen of problemen zoeken wij contact met een docent/mentor/coördinator/teamleider om een oplossing te vinden.
  • Onze jas hangen wij op de gang voordat we naar de lessen gaan.
  • Een pet of muts zetten wij niet op binnen de school.
  • Eten, drinken, muziek luisteren en spelletjes spelen mag alleen tijdens de pauzes of na schooltijd.
  • Afval gooien wij netjes in de prullenbak.
  • Telefoons bergen wij op in het telefoonhotel op het domein.
  • Wij hebben onze boeken en schriften zoveel mogelijk in onze locker zodat we altijd alle spullen bij de hand hebben.
  • Wij hebben op school altijd ons schoolpasje mee.
  • Wanneer we te laat zijn dan halen we een te laat-briefje bij het servicepunt en melden wij ons vanaf de 3e keer de volgende schooldag om 8:00 uur
  • Als we uit een les worden gestuurd, melden we ons direct in lokaal 1.30. De vakdocent zal een melding in Magister maken en de mentor en ouders op de hoogte brengen.

5.2 De lestijden

Op het Wateringse Veld College beginnen de lessen om 08.45 uur.
Elk lesuur duurt 45 minuten.

lesuurstarteinde
108:4509:30
209:3010:15
pauze10:1510:30
310:3011:15
411:1512:00
pauze12:0012:30
512:3013:15
613:1514:00
pauze14:0014:15
714:1515:00
815:0015:45
915:4516:30

Lesuitval
De school plant docentenvergaderingen zoveel mogelijk buiten de lestijden. Op sommige dagen wordt een inschuifrooster gehanteerd met lessen van 35 minuten tot en met het 8e lesuur ten behoeve van leerlingbesprekingen en ontwikkelmomenten.

lesuurstarteinde
108:4509:20
209:2009:55
pauze09:5510:10
310:1010:45
410:4511:20
pauze11:2011:50
511:5012:25
612:2513:00
pauze13:0013:15
713:1513:50
813:5014:25

Lesuitval door andere omstandigheden (bijvoorbeeld door ziekte van een docent) wordt zoveel mogelijk intern opgevangen.
Hierdoor blijft lesuitval beperkt, maar toch kan dit niet altijd worden voorkomen. Omdat de leerlingen met studiewijzers werken en geoefend zijn in het zelfstandig werken, kunnen zij bij onverwachte lesuitval zelfstandig en onder toezicht van een invaldocent of domeinmentor, aan het werk. Alleen als dit niet (meer) te organiseren valt, zullen lessen geheel komen te vervallen.

Activiteiten onder schooltijd worden zoveel mogelijk gepland tijdens de activteitenweken om het ritme van de reguliere lesweken zo min mogelijk te verstoren. Wanneer er een activiteit plaatsvindt in plaats van reguliere lessen wordt dit niet als lesuitval gezien, maar anders ingevulde onderwijstijd.

5.3 Vakanties

Vakantie/vrije dagdatum
Herfstvakantiemaandag 28 oktober t/m vrijdag 1 november 2024
Kerstvakantiemaandag 23 december 2024 t/m vrijdag 3 januari 2025
Voorjaarsvakantiemaandag 24 t/m vrijdag 28 februari 2025
Meivakantievrijdag 18 april t/m maandag 5 mei 2025
Hemelvaartdonderdag 29 mei t/m vrijdag 30 mei 2025
Pinksterenzondag 8 juni t/m maandag 9 juni 2025
Zomervakantiemaandag 21juli t/m vrijdag 29 augustus 2025

5.4 Verlof

Wanneer ouders buiten de schoolvakanties verlof willen voor hun kind, kan de directeur in bijzondere gevallen toestemming verlenen. Zie meer informatie op de website van de Rijksoverheid, www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/leerplicht/vraag-en-antwoord/leerplicht-schoolvakanties.

5.5 Instroomgegevens

In de afgelopen jaren was de instroom als volgt:

Nieuwe leerlingen20232024
Leerjaar 1147116
Leerjaar 271
Leerjaar 393
Leerjaar 4103
Leerjaar 500
Leerjaar 600

5.6 Doorstroom en bevorderingsnormen

Het Wateringse Veld College wil leerlingen op de best passende leerweg optimaal laten functioneren. Per leerjaar zijn bevorderingsnormen vastgelegd. Als een leerling niet kan worden bevorderd naar een volgend leerjaar binnen dezelfde afdeling, dan neemt de docentenvergadering een besluit over de plaatsing van de leerling in het volgende schooljaar. Dit kan plaatsing in een volgend leerjaar van een andere leerweg inhouden.

Zitten blijven in hetzelfde leerjaar binnen dezelfde opleiding kan alleen als er sprake is van aantoonbare en zwaarwegende (persoonlijke) omstandigheden die de leerprestaties negatief hebben beïnvloed. Blijft een leerling twee keer in eenzelfde leerjaar zitten of in twee opeenvolgende leerjaren, dan moet de leerling de betreffende afdeling of school verlaten. In bijzondere gevallen kan de schoolleiding een uitzondering maken. Tegen de beslissingen van de docentenvergadering over de bevordering kunnen ouders bezwaar aantekenen.

Voor de bevordering naar een hoger leerjaar, met uitzondering van de bevordering naar een eindexamenjaar, geldt het volgende:

  1. Bij de overgangsbepalingen worden alle vakken betrokken waarin een leerling gedurende het schooljaar onderwijs heeft gehad;
  2. Bevordering vindt in principe plaats binnen dezelfde afdeling (mavo, havo of vwo);
  3. Een leerling kan in twee opeenvolgende leerjaren slechts één keer doubleren;
  4. Voor alle leerjaren geldt dat het cijfer op het eindrapport een op een geheel getal afgerond voortschrijdend gemiddelde is, dat wil zeggen: alle cijfers van het schooljaar tellen mee voor het eindrapport.

De bevorderingsnormen zijn ieder jaar per 1 oktober vastgesteld en te vinden op: Bevorderingsnormen

5.7 Veiligheid en Privacy

Anti-pesten

Het Wateringse Veld College heeft een anti-pestprotocol en een anti-pestcoördinator. Het melden van een leerling die pest, ziet de school niet als het verlinken van een ander maar als betrokkenheid naar elkaar. In de brugklas wordt hier uitgebreid aandacht aan besteed.

Privacy

Op onze school wordt zorgvuldig omgegaan met de privacy van onze leerlingen. In verband met het geven van onderwijs, het begeleiden van onze leerlingen, en de vastlegging daarvan in de administratie van de school worden er gegevens over en van leerlingen vastgelegd. Deze gegevens worden persoonsgegevens genoemd. Het vastleggen en gebruik van deze persoonsgegevens is beperkt tot informatie die strikt noodzakelijk is voor het onderwijs.
De gegevens worden beveiligd opgeslagen en de toegang daartoe is beperkt. De school maakt ook gebruik van digitaal leermateriaal. De leveranciers van die leermaterialen ontvangen een beperkt aantal leerlinggegevens. De school heeft met haar leveranciers strikte afspraken gemaakt over het gebruik van persoonsgegevens, zodat misbruik wordt voorkomen. Leerling informatie wordt alleen gedeeld met andere organisaties als ouders daar toestemming voor geven, tenzij die uitwisseling verplicht is volgens de wet.
In het privacyreglement is beschreven hoe de school omgaat met haar leerlinggegevens, en wat de rechten zijn van ouders en leerlingen. Voor vragen hierover kunt u terecht bij de directie.

Op de website van Lucas onderwijs, www.lucasonderwijs.nl, is meer informatie te vinden.