Index

Wateringse Veld College 2020/2021

We willen als WVC elke leerling de hulp bieden die nodig is: zorg op maat.
De mentor/coach speelt een centrale rol in de totale begeleiding. Hij kijkt naar drie aandachtsgebieden:

  • Vakgerichte begeleiding, inclusief studiebegeleiding
  • sociaal-emotionele begeleiding
  • keuzebegeleiding

Hoofdstuk 6 Leerlingbegeleiding

6.1 Wie doet wat

Vakdocent

De vakdocent houdt zich bezig met instructie, begeleiding van leerprocessen, de oriëntatie op studie en beroep en hij/zij focust op leerdoelen.

Mentor/coach

Om de kans op schoolsucces zo groot mogelijk te maken is op onze school de samenwerking tussen ouders/verzorgers, leerlingen en docenten groot.
Elke groep leerlingen heeft een eigen mentor in de onderbouw en een coach in de bovenbouw die de speciale zorg heeft voor zijn groep en die een vertrouwensrelatie opbouwt met zijn leerlingen. Tussen mentor-kind-ouder vindt er twee à drie keer per jaar een gepland driehoeksgesprek plaats om de voortgang te bespreken.

In de brugklas krijg je als leerling naast je mentor ook brugklascoaches toegewezen. Deze leerlingen uit hogere leerjaren helpen de leerlingen, samen met de mentor, wegwijs te worden in onze school en ons onderwijs. In de brugklas krijg je twee mentoruren per week, waarin vooral het trainen van studievaardigheden aan bod komt, denk aan plannen, leerstrategieën en ICT-vaardigheden.

De mentor/coach is verantwoordelijk voor de dossiervorming, hij houdt het leerlingvolgsysteem bij van de leerlingen waarvoor hij verantwoordelijk is, hij zit de rapportvergaderingen en leerlingbesprekingen van zijn klas voor en is verantwoordelijk voor de afhandeling van verzuim. De mentor houdt alle personen op de hoogte die een taak hebben in de leerlingbegeleiding van zijn klas. Hij is de eerst aangewezene om contact met de ouders/verzorgers op te nemen en te onderhouden.

Coördinator

De coördinatoren van de afdelingen begeleiden de mentoren/coaches en hebben zicht op de zorgleerlingen vanuit overleg met de mentor/coach. De coördinator behandelt conflicten en lichte strafmaatregelen en acteert hierop. Na de mentor/coach is de coördinator het volgende aanspreekpunt voor ouders/verzorgers.

Teamleider

De teamleiders hebben de verantwoordelijkheid over meerdere leerjaren binnen een opleiding. De teamleiders dragen de zorg voor de onderwijskundige samenhang van de leerjaren en is belast met dagelijkse gang van zaken. Samen met de mentoren, coördinatoren en losse vakdocenten vormt hij een team.

Decaan

De decaan is begeleider in de tweede lijn, dus na de vakdocent en de mentor. De decaan begeleidt in samenwerking met hen het proces van studie- en beroepskeuze van de leerling.

Coördinator passend onderwijs

De coördinator passend onderwijs coördineert de gehele zorg op locatie. Zie 6.2 voor meer informatie.

6.2 De coördinator passend onderwijs

Leerlingen die meer ondersteuning nodig hebben op het gebied van leren en gedrag op school kunnen door de mentor aangemeld worden bij mevr. M. van Mannekes, coördinator passend onderwijs. Zij coördineert de ondersteuning voor leerlingen met specifieke ondersteuningsbehoeften op het Wateringse Veld College. Deze leerlingen kunnen, met toestemming van de ouders, besproken worden in het JES (Jeugdhulpverlening en School). Deze commissie vergadert elke drie weken en bestaat uit de Schoolmaatschappelijk werker, de schoolondersteuningsconsulent vanuit het samenwerkingsverband Den Haag Zuid-West en de leerlingondersteuner Passend Onderwijs. Indien nodig sluiten er ook een jeugdverpleegkundige JGZ, het CJG en de leerplichtambtenaar aan.

Het JES adviseert en kan ondersteuning inzetten. Na een JES-overleg worden de ouders geïnformeerd en geadviseerd. Het JES hanteert de regels rondom privacy en vertrouwelijkheid. Het bespreken van een leerling in het JES gaat altijd in overleg met en na toestemming van de ouders. Voor leerlingen boven de 16 jaar wordt direct aan de leerling om toestemming gevraagd. In de extra ondersteuning en begeleiding die eventueel nodig is vervullen o.a. een schoolmaatschappelijk werker, de schoolarts en de leerplichtambtenaar een belangrijke rol.

6.3 Trainingen en preventielessen

Ieder jaar worden er voor onze leerlingen trainingen gegeven op school. Denk hierbij aan sociale vaardigheidstrainingen, faalangstreductietrainingen en examentrainingen.

Ook krijgen leerlingen in verschillende leerjaren workshops en lessen onder andere op het gebied van veiligheid, cybercriminaliteit, sociale media, gezondheid, verkeer en drugs en alcohol.

6.4 Anti-pest beleid

De school heeft een anti-pest protocol waarin beschreven wordt hoe de school omgaat met pestgedrag op school. Onze anti-pest coördinatoren zijn Dhr. S. Kalika en mevr. M. van Mannekes.

Anti-pest protocol

Naast het anti-pest protocol hebben wij ook een pagina op onze website waar leerlingen  melding kunnen doen van pesten. Middels een contactformulier kunnen zij melden dat ze gepest worden of melden dat ze denken dat een andere leerling gepest wordt.

Melden van pesten

6.5 Vertrouwenspersonen

Het kan voorkomen dat onze leerlingen voor problemen kunnen te staan waarvan ze het idee hebben dat ze bij niemand terecht kunnen. In dat geval kunnen ze terecht bij onze vertrouwenspersonen: Dhr. F. van der Pluijm en Mw. B. Pijpers. Zij zullen altijd in vertrouwen met de leerlingen praten en het luisterend oor bieden dat op dat moment nodig is. Het vertrouwelijke karakter van deze contacten wordt gegarandeerd.