Domeinonderwijs
Op het Wateringse Veld College (WVC) wordt gewerkt in domeinen. Domeinonderwijs levert een positieve bijdrage aan de identiteitsontwikkeling van het kind door het te helpen persoonlijke kwaliteiten te ontplooien. Op het domein is het leerproces van de leerling bepalend voor het handelen van de docent. Het domein is de thuisbasis. Autonomie, behoefte aan competentie en relationele verbondenheid vormen de basis voor het onderwijs.
Het domein is een eigentijdse onderwijsruimte en vormt tevens de thuisbasis voor leerlingen gedurende hun schoolloopbaan. De organisatorische onderwijsinrichting van het domein dient het onderwijsproces en het teamleren. Teamwerken is altijd een combinatie tussen samenwerken en eigenaarschap. Binnen de gegeven kaders behoudt de leerling autonomie.
Vanaf de tweejarige brugklas groeien leerlingen in het domeinonderwijs naar meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Daarbij krijgen ze de vrijheid om eigen accenten te leggen in tijd en aandacht voor hun vakken. Er is ruimte om elkaar te helpen, zowel binnen de leerjaargroep of met andere leerjaren. Er is veel ruimte voor differentiatie in tempo en niveau en leerlingen krijgen de gelegenheid om met elkaar samen te werken. Binnen het domeinonderwijs draait het onderwijsproces om autonomie, keuzevrijheid, reflectie, feedback en evaluatie om tot maximale ontplooiing te komen. Een goed en veilig leer- en werkklimaat is daarbij onontbeerlijk, net als heldere communicatie en een duidelijke onderwijsstructuur. Zo gaan we als school en als team met onze leerlingen slim samen op weg.
Middels ons onderwijs komen we tegemoet aan de ontwikkelbehoeften van onze leerlingen, streven we naar een optimaal leerrendement en maken we het mogelijk voor onze leerlingen om hun onderwijsroute succesvol te doorlopen.
Het domeinonderwijs is ingericht in vaste combinaties van leerjaren en niveaus om leerlingen in een leereenheid een veilige en vertrouwde plek te kunnen bieden, een plek waar ze zich thuis voelen. Ook is de ontwikkeling van de leerlingen makkelijker te volgen in een leereenheid. We kennen de volgende domeinindeling:
- Domein Klas 1 mavo/ havo/ vwo
- Domein Klas 2 mavo/ havo/ vwo
- Domein Klas 1-2 havo/ vwo TTO
- Domein Klas 3-4 mavo
- Domein Klas 3 havo + 3-4 vwo
- Domein Klas 4 havo
- Domein Klas 5-6 havo/ vwo
Domeintijd
Per domein wordt een blokuur per week domeintijd ingeroosterd voor vakoverstijgende projecten, (studie)vaardigheden, persoonlijke ontwikkeling of bijspijkertijd. De bijspijkertijd wordt georganiseerd met om de leerlingen, die in twee weken de aftekenkaart niet afgerond hebben, bij te spijkeren. Natuurlijk is er ook ruimte voor het repareren van algehele achterstanden op individueel niveau in de bijspijkertijd.