Index

Wateringse Veld College

Hoofdstuk 3 Onderwijs

3.1 Domeinonderwijs

Op het Wateringse Veld College (WVC) wordt gewerkt in domeinen. Domeinonderwijs levert een positieve bijdrage aan de identiteitsontwikkeling van het kind door het te helpen persoonlijke kwaliteiten te ontplooien. Op het domein is het leerproces van de leerling bepalend voor het handelen van de docent. Het domein is de thuisbasis. Autonomie, behoefte aan competentie en relationele verbondenheid vormen de basis voor het onderwijs.

Het domein is een eigentijdse onderwijsruimte en vormt tevens de thuisbasis voor leerlingen gedurende hun schoolloopbaan. De organisatorische onderwijsinrichting van het domein dient het onderwijsproces en het teamleren. Teamwerken is altijd een combinatie tussen samenwerken en eigenaarschap. Binnen de gegeven kaders behoudt de leerling autonomie.

Vanaf de tweejarige brugklas groeien leerlingen in het domeinonderwijs naar meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Daarbij krijgen ze de vrijheid om eigen accenten te leggen in tijd en aandacht voor hun vakken. Er is ruimte om elkaar te helpen, zowel binnen de leerjaargroep of met andere leerjaren. Er is veel ruimte voor differentiatie in tempo en niveau en leerlingen krijgen de gelegenheid om met elkaar samen te werken. Binnen het domeinonderwijs draait het onderwijsproces om autonomie, keuzevrijheid, reflectie, feedback en evaluatie om tot maximale ontplooiing te komen. Een goed en veilig leer- en werkklimaat is daarbij onontbeerlijk, net als heldere communicatie en een duidelijke onderwijsstructuur. Zo gaan we als school en als team met onze leerlingen slim samen op weg.

Middels ons onderwijs komen we tegemoet aan de ontwikkelbehoeften van onze leerlingen, streven we naar een optimaal leerrendement en maken we het mogelijk voor onze leerlingen om hun onderwijsroute succesvol te doorlopen.

Het domeinonderwijs is ingericht in vaste combinaties van leerjaren en niveaus om leerlingen in een leereenheid een veilige en vertrouwde plek te kunnen bieden, een plek waar ze zich thuis voelen. Ook is de ontwikkeling van de leerlingen makkelijker te volgen in een leereenheid. We kennen de volgende domeinindeling:

  • Domein Klas 1 mavo/ havo/ vwo
  • Domein Klas 2 mavo/ havo/ vwo
  • Domein Klas 1-2 havo/ vwo TTO
  • Domein Klas 3-4 mavo
  • Domein Klas 3 havo + 3-4 vwo
  • Domein Klas 4 havo
  • Domein Klas 5-6 havo/ vwo

Domeintijd
Per domein wordt een blokuur per week domeintijd ingeroosterd voor vakoverstijgende projecten, (studie)vaardigheden, persoonlijke ontwikkeling of bijspijkertijd. De bijspijkertijd wordt georganiseerd met om de leerlingen, die in twee weken de aftekenkaart niet afgerond hebben, bij te spijkeren. Natuurlijk is er ook ruimte voor het repareren van algehele achterstanden op individueel niveau in de bijspijkertijd.

3.2 Onderwijsniveaus en profielen

Op het WVC bieden wij drie onderwijsniveaus aan: mavo, havo en vwo.
Per niveau worden er profielen aangeboden:

Profielen mavo
De eerste twee leerjaren hebben alle leerlingen dezelfde vakken. In klas 2 maken de leerlingen een keuze voor een sector.

  • Economie
    Het profiel Economie sluit aan op veel mbo-opleidingen, bijvoorbeeld gericht op handel, ondernemerschap, economie, dienstverlening, media en administratie.
  • Groen (landbouw)
    Het profiel Landbouw sluit aan op mbo-opleidingen op niveau 3 en 4 gericht op voedsel, groen en duurzaamheid.
  • Techniek
    Het profiel Techniek sluit aan op veel mbo-opleidingen, bijvoorbeeld gericht op constructie, vakmanschap, bouwen en installatie.
  • Zorg & welzijn
    Het profiel Zorg & Welzijn sluit aan op veel mbo-opleidingen, bijvoorbeeld gericht op onderwijs, sport, welzijn en zorg.

Profielen havo/vwo
In leerjaar 3 van havo of vwo wordt een profiel gekozen. Dit is een eerste aanzet naar een keuze voor het vervolgonderwijs van onze leerlingen.

  • Natuur & Techniek (N&T)
    Een profiel dat zich richt op techniek en exacte vakken. Past bij leerlingen die geïnteresseerd zijn in natuurkunde, scheikunde, wiskunde, techniek en zorg
  • Natuur & Gezondheid (N&G)
    Dit profiel legt de nadruk op gezondheid en medische vakken. Geschikt voor leerlingen met belangstelling voor geneeskunde, biologie en zorg.
  • Economie & Maatschappij (E&M)
    Een breed profiel met economische en maatschappelijke vakken. Past goed bij leerlingen die geïnteresseerd zijn in economie, financiën, marketing, ondernemerschap, recht en politiek.
  • Alleen op de havo: Cultuur & Maatschappij (C&M)
    Dit profiel richt zich op taal, communicatie, kunst, cultuur, sociale en maatschappelijke vakken, politiek, onderwijs en hulpverlening. Geschikt voor leerlingen met interesse in communicatie, talen, kunst, cultuur, sociale wetenschappen, geschiedenis en recht.

3.3 Weekplanners en studiewijzers

Alle leerlingen krijgen per vak een weekplanner. Voor een snelle leerling heeft elk vak verdiepingsopdrachten in de planner opgenomen. Leerlingen hebben dus een overzicht van alles wat zij voor alle vakken in één week moeten doen inclusief alle deadlines en tussentijdse toetsmomenten. De weekplanner is afgeleid van de studiewijzer. Voor elk vak is een studiewijzer aanwezig die voor leerlingen en ouders in Magister inzichtelijk is.

Leerlingen die te ver gaan achterlopen, moeten bij de docent van het vak waar ze achterlopen hun opdrachten bijwerken. Docenten inventariseren eerst hoe het komt dat een leerling achterloopt en bepalen op basis daarvan de aanpak. Leerlingen kunnen vervolgens thuis hun opdrachten bijwerken of deelnemen aan spijkertijd in de daartoe ingeroosterde domeintijd. D.m.v. de aftekenkaart en de presentatie van de vorderingen in magister kunnen de ouders altijd zien hoe het met hun kind gaat.

3.4 Onderwijsvoortgang en toetsing

Het volgen van de onderwijsresultaten van de leerlingen is van groot belang. In de onderbouw hebben daarom alle leerlingen een aftekenkaart. De aftekenkaarten geven zowel leerlingen als docenten en mentoren inzicht in de vorderingen. De docent is verantwoordelijk voor het aftekenen en bepaalt of een leerling meer opdrachten moet maken om de stof eigen te maken of dat de leerling door mag leren over een volgend onderwerp, waarmee er sprake kan zijn van gepersonaliseerde leerroutes.

Op het Wateringse Veld College werken we met drie toetsweken voor alle klassen vanaf het tweede leerjaar. De brugklas doet de eerste toetsweek nog niet mee met de toetsweek. Afspraken over toetsing op het Wateringse Veld College zijn terug te vinden in het toetsprotocol en/of het examenreglement,die te vinden zijn op de website van de school. De planning van de toetsen staan in de studiewijzers en weekplanners. Toetsen worden in principe altijd afgenomen in een instructielokaal.

3.5 Bevorderingsnormen en het examenreglement

Bevorderingsnormen
Het Wateringse Veld College wil leerlingen op de best passende leerweg optimaal laten functioneren. Per leerjaar zijn bevorderingsnormen vastgelegd.

De bevorderingsnormen worden jaarlijks per 1 oktober vastgesteld en zijn te vinden op onze website

Tegen de beslissing van de docentenvergadering over de bevordering kunnen ouders en/of verzorgers bezwaar aantekenen. Ouders en leerlingen kunnen een verzoek indienen bij de Commissie van Bezwaar. Het protocol vindt u op de website bij de bevorderingsnormen.

Examenreglement
Het examenreglement van het Wateringse Veld College beschrijft hoe het eindexamen wordt georganiseerd en welke afspraken daarbij gelden. Het reglement is opgesteld volgens de landelijke wetgeving en hoort bij het bestuur van Stichting Lucas Onderwijs. U vindt het examenreglement op onze website.

3.6 Wie doet wat in het onderwijs?

Vakdocent
De vakdocent houdt zich bezig met instructie, begeleiding van leerprocessen, de oriëntatie op studie en beroep, en focust zich op de vakgerichte leerdoelen.

Mentor
Op het Wateringse Veld College krijgt elke leerling een eigen mentor. Deze mentor is het eerste aanspreekpunt voor zowel leerlingen als ouders en volgt de ontwikkeling van de leerling op school. Samen bouwen we aan een vertrouwensband, zodat leerlingen zich gezien en gesteund voelen.

Domeincoördinator
De domeincoördinator ondersteunt de mentoren op het domein en heeft goed zicht op leerlingen die extra zorg of begeleiding nodig hebben. Bij conflicten of gedragsproblemen denkt de coördinator mee en neemt indien nodig passende maatregelen.

Teamleider
De teamleider is verantwoordelijk voor de dagelijkse gang van zaken binnen een aantal domeinen. Hij of zij bewaakt de onderwijskundige samenhang en zorgt dat alles goed verloopt — van roosters tot begeleiding. Samen met mentoren, domeincoördinatoren en vakdocenten vormt de teamleider een sterk team dat zich inzet voor het welzijn en de ontwikkeling van elke leerling. De teamleider is verantwoordelijk voor de onderwijskundige kwaliteit en voor de inzet van medewerkers binnen zijn of haar afdeling.

3.7 Activiteiten binnen en buiten de school

Op het Wateringse Veld College draait school om méér dan alleen lessen. We organiseren het hele jaar door leuke, leerzame en verbindende activiteiten — binnen én buiten de school — zodat leerlingen hun talenten kunnen ontdekken en samen mooie herinneringen maken.

Binnen school
We starten het schooljaar feestelijk met introductiedagen, waarin leerlingen kennismaken met hun klasgenoten en mentoren. Door het jaar heen zijn er themadagen, vieringen en creatieve projecten. Zo ontstaat een warme en betrokken sfeer in de school.

Buiten school
Ook buiten de schoolmuren is er van alles te beleven. We organiseren excursies, museumbezoeken en sporttoernooien. Leerlingen kunnen meedoen aan regionale en landelijke competities. Voor de bovenbouw zijn er buitenlandse reizen; een unieke kans om samen te leren en de wereld te ontdekken.